Philips 695A

Radiotechniek album
Het verhaal van de Philips 695A Rondo. Het begon allemaal met dit sloopchassis. Soms heb je wat onderdelen nodig.
En als we na dit chassis kijken is het best wel een mooi chassis.
De onderdelen had ik achteraf gezien toch niet nodig. Dus chassis weer de hoek in tot dat.....
Iemand een kast van een Philips Rondo 695A gevonden had.
Het chassis in de kast miste de uitgangstrafo. De bedrading was volledig aan puin geknipt. De luidspreker en de schaal kap ontbrak.
Dus wordt het tijd voor restauratie van een Philips 695A.
De elco's lekte al een beetje en ik was net op tijd met het restaureren van deze condensatoren. Het chassis had anders blijvende schade opgelopen.
Beide elco's gerestaureerd en terug geplaatst op het chassis. Dan wordt het tijd om te testen.
En dan blijkt dat het chassis speelt. Alle condensatoren zijn zo lek dat je maar een ding kan doen alles vervangen. De golfbereik schakelaar is zo rot dat hoor je kraken en knarsen in het geluid. En of dat goed te krijgen is zal de tijd leren.
We beginnen met het demonteren van de golfbereik schakelaar. We zullen gelijk de defecte teercondensatoren vervangen. We gebruiken alleen originele onderdelen.
We maken detail foto's zodat we weten hoe dingen gemonteerd zijn. Dit is ooit in de fabriek zo in elkaar gezet. De as schraapt door de teercondensator.
Nog even een totaaloverzicht van de golfbereik schakelaar.
De as van de golfbereik schakelaar kan aan de onderzijde uit de schakelaars geschoven worden.
Dit is een schakel dek van de golfbereik schakelaar. Dit was een nieuw model in het jaar 1936 en tevens ook het meest slechte schakel dek wat ze gemaakt hebben.
Hier bezig het laatste dek van de golfbereik schakelaar te verwijderen. Het is een ingrijpende klus maar het is zeker te doen.
Als alle schakel deken van de golfbereik schakelaar verwijderd zijn ziet het er zo uit.
Hier is duidelijk te zien dat de als de plaat die de golfbereik schakelaars vast houd verwijderd, je heel veel ruimte krijgt om dingen te demonteren.
Boven in het midden kun je nu heel goed bij een enorm grote teer condensator. Hier is hij nu verwijderd.
Hier is de wederopbouw begonnen. De volgorde van het terug plaatsen ven de golfbereik schakelaar dekken is heel belangrijk.
Het handigste is om het middelste dek van de golfbereik schakelaar als laatste te plaatsen.
En als alles is teruggeplaatst ziet het er ongeveer zo uit. Dan rijst er onmiddellijk een vraag. Zou het chassis nog kunnen spelen.
En wow het is niet te geloven maar hij werkt gewoon nog. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
En dan gaat het fout. Deze teercondensator zat zo vast dat hij met geen mogelijkheid er uit te krijgen was. Onder deze teercondensator loopt een afgeschermde draad. Doordat deze aan de boven zijde door midden geknipt is moet deze draad vervangen worden. Dit was eigenlijk niet mogelijk maar ik had geen keus.
Gebroken weerstand steun. Dus moest er een nieuwe gemaakt worden.
En zo ziet de weerstand steun er dan uit.
Hier is de afgeschermde draad verwijderd.
De kathode elco van de eindbuis moest los. Dus gelijk maar vervangen voor een nieuwe elco.
De elco en de nieuwe afgeschermde draad zijn weer geplaatst.
En nu de teercondensator die zo vast zat terugplaatsen. Het is nog al een precisie werkje maar het gaat goed.
Zoiets gaat het dan worden.
En dan als alles weer gemonteerd is ziet het er zo uit. Een test leek niet goed te gaan.
Alles lijkt te werken maar het geluid op vol volume is vrij zacht.
Inmiddels ook even het afstemwiel en aandrijf koord gemonteerd.
Nog even een overzicht van het geheel aan de boven zijde.
Helemaal onderaan op de bodem van het chassis zat een weerstand van 1,6 mega ohm en deze was onderbroken.
En dit is de weerstand hij zat in serie met het rooster van de voorversterker buis.
Om een idee te krijgen wat een ellende het is om een simpel weerstandje te vervangen.
Na het vervangen van de weerstand werkt het allemaal naar behoren.
Het onderaanzicht. Het chassis lijkt al heel wat maar het moet ook afgeregeld worden.
Een test van de afstemindicator.
De schaal kap die bij het chassis zat dien ook gerestaureerd te worden.
Heeft verder geen uitleg nodig.
De bedrading die in de schaal kap zit.
De schaal kap na reinigen en polijsten.
Het vooraanzicht van de schaal kap.
De mf doorlaat er is duidelijk iets niet goed.
Deze radio heeft een variabele bandbreedte die in het eerste mf trafo wordt geregeld. Dit is de complete slag die de trafo kan maken.
Dit is na afregelen als men de variabele bandbreedte van links naar rechts draait.
En dan het passen en meten van chassis bedrading schaal kap constructie.
De lekkende teercondensators berg.
Het chassis weer in de kast geplaatst.
De onderkant zou deze radio nou gerestaureerd zijn of is dit gewoon nep.
De radio spelend op de werkbank.
De binnenkant van de radio.
De schaal verlichting op dit moment had ik nog maar een schaallamp.
De radio volledig gerestaureerd een toestel uit 1936 voor de oorlog gebouwd. Ik hoop dat ik dit toestel kan laten voort leven. De mensen die aan dit toestel hebben gewerkt zijn waarschijnlijk niet meer in leven. Maar de herinnering in de vorm van deze radio blijft.
Luister na de radio en is er een antenne nodig?